Bramki z wykorzystaniem czujników przecięcia wiązki stanowią względnie niskokosztowe rozwiązanie pozwalające na zbieranie danych dotyczących natężenia ruchu na ścieżce, na której odbywa się pomiar. Zastosowano je jako alternatywę dla wyników zebranych z kamer, w miejscach, w których analiza ruchu na danym odcinku ścieżki, na podstawie obrazu z monitoringu była utrudniona. W wyniku pomiarów zapisywana jest godzina przesłonięcia czujnika i czas trwania przerwania wiązki. Zgodnie z przyjętym założeniem czujniki miały dawać informację o natężeniu ruchu pojazdów i pieszych, z podziałem na pory dnia i poszczególne dni tygodnia (odsyłacz do podstrony solution concepts).
Na potrzeby tymczasowego montażu systemu czujników, zostały one zainstalowane na drewnianych stelażach. W skład systemu wchodziły czujniki wraz z układem sterującym i zapisującym dane na nośnik SD oraz akumulatorami, umożliwiającymi łatwe przenoszenie pary sensor-emiter. Wysokość czujnika od poziomu gruntu wynosiła około 80 cm, aby wykrywać pieszych, osoby poruszające się na wózkach oraz pojazdy.
Rys. 1. Zestaw czujnik - emiter, układ sterujący i zasilanie, zamontowane na przenośnym stelażu
W dniu 15 grudnia 2021 roku wykonano wstępne testy czujników optycznych w warunkach pracy docelowej, na co składała się:
weryfikacji dopuszczalnych odchyleń podczas montażu,
potwierdzenia zasięgu prawidłowej pracy czujników,
weryfikacji prawidłowej pracy układu w warunkach zewnętrznych.
Rys. 2. Zdjęcia z testów przeprowadzonych w docelowej lokalizacji
Jednym z problemów, który pojawił się podczas pierwszej serii badań było długookresowe zastawianie i zasłanianie części czujników, przez parkujące samochody. Z tego względu wyznaczone zostały najbardziej korzystne i niekonfliktowe lokalizacje wraz z oznakowaniem miejsc pomiarowych oraz informacją na temat trwania długookresowych pomiarów.
Rys. 3. Oznaczenie miejsc pomiarowych
Rys. 4. Przykładowe wyniki pomiarów uzyskane z czujników przecięcia wiązki